• Spirit wint bij Perkouw 1e derby van het seizoen

Zaterdag staat voor Spirit de eerste derby van het seizoen op het programma. Dit seizoen telt een groot aantal derby’s, zoals tegen Lekkerkerk, Dilettant en Schoonhoven. Zaterdag is Perkouw de gastheer van de wedstrijd Perkouw tegen Spirit.
    In competitieverband is deze wedstrijd slechts één keer eerder gespeeld. In 2002-2003, ook spelend in de 3e klasse, won Perkouw de wedstrijd in Berkenwoude met 2-1. In Ouderkerk eindigde de strijd onbeslist. Statistisch gezien is Perkouw in het voordeel. Zij hebben nog nooit van Spirit verloren in de competitie. Zij kijken dan al geruime tijd uit naar deze wedstrijd, mede ook omdat er momenteel diverse spelers bij Perkouw ‘onder contract’ staan met een Spirit verleden. Om verschillende redenen hebben zij de overstap naar de buren in de Krimpenerwaard gemaakt.
    Perkouw speelt dit seizoen voor het 4jaar achtereenvolgens in de 3e klasse. Vorig seizoen eindigde zij op de 9e plaats, Perkouw onwaardig, zoals zij zelf vinden. De seizoenen daarvoor eindigde ze in de top 5.
    Dit seizoen werd Perkouw poulewinnaar voor de beker. Na de 5-5 bij Be Fair werd thuis met 4-0 gewonnen van Ammerstol en 6-0 gewonnen van SPV’81.
    In de competitie leed de ploeg van Harm Spijker nederlagen tegen HBSS (1-0) en VVOR (2-3). Vorige week werd de eerste overwinning behaald. Op bezoek bij Excelsior R werd met 2-3 gewonnen. Tussendoor werd er nog vriendschappelijk gewonnen bij TOGB (0-1).
    De wedstrijd Perkouw - Spirit begint zaterdag om 14.30 uur op Sportpark Over de Wetering (Dreef 71 in Berkenwoude) en staat onder leiding van scheidsrechter Afalah.

Wedstrijdverslag:
    Spirit heeft de eerste derby van het seizoen met 2-4 gewonnen bij Perkouw. Op een heerlijke nazomerse zaterdag maakte de club uit Berkenwoude er rondom het veld een mooi feest van. Met een dj op het terras zocht het publiek een plaatsje in de zon rondom het veld.
    Spirit begon voortvarend en kwam al vroeg in de wedstrijd op voorsprong. Na ruim 10 minuten kwam Robbin Brouwer over de linkerkant goed op en gaf een perfecte voorzet op Tim van der Zee. De middenvelder schoot de bal hard en zuiver over de keeper van Perkouw (0-1). Een paar minuten later werd het zelfs 0-2. Haliwela, goed spelend op de linkerkant, gaf voor op Timme van Hof, die de bal tegen de touwen werkte.
    Spirit controleerde de wedstrijd en de thuisclub kwam bijna niet voor in de wedstrijd. Spirit creëerde diverse kansen (Haliwela zag zijn inzet tot 2 keer toe over gaan en Van der Zee deed dat ook), maar een grotere voorsprong kwam er niet.
    In de 38e minuut ging het fout voor Spirit. Mede door een (ogenschijnlijke) scheidsrechterlijke dwaling. Bastiaan Haasnoot pakte een bal uit de lucht, maar liet de bal los doordat een speler van Perkouw tegen hem aan liep. In een poging te voorkomen dat de bal door een Perkouw speler in het doel te schieten werd de thuisspelende aanvaller ten val gebracht en de scheidsrechter wees naar de stip. Vervolgens kwam er ook nog een rode kaart uit de zak. ‘Vriend’ en ‘vijand’ was het erover eens dat deze straf te zwaar was. Maar Spirit moest met 10 man verder en 2e keeper Max van Herk moest een vlugge warming up doen met de wetenschap dat hij voor een moeilijke opgave stond bij het invallen bij deze derby. Raoul Haliwela werd geslachtofferd. Van Herk nam plaats op de lijn. De inzet van 11 meter werd gestopt, maar Max van Herk zag de return toch het doel ingaan: 1-2.
    Zoals eerder in de voorbereiding en in de uitwedstrijd bij VVOR is Spirit even de weg kwijt. Perkouw profiteerde en kwam 4 minuten later met een schot van 16 meter op gelijke hoogte.
    In de 2e helft herstelde Spirit zich enigszins. Met een man minder zette het druk op Perkouw. Het werd een gelijk opgaande spannende wedstrijd met fouten en volop strijd.
    Na bijna een uur spelen moest ook Perkouw met 10 man verder. Een charge op de opkomende Brouwer werd door de warrig fluitende scheidsrechter met rood bestraft. Naast de 2 rode kaarten trok de arbiter 9 keer geel. Een enkele kaart was terecht, maar met de meeste leverde de man in het groen hoon en verwondering op van bijna iedereen op het sportpark Over de Wetering.
    In het restant van de wedstrijd kregen beide ploegen een aantal kansen. Uiteindelijk besliste Ruben Slooff de wedstrijd. Een voorzet werd in de 85e minuut over de uitkomende doelman het doel in gekopt. In de slotseconde bepaalde de invaller de eindstand op 2-4.
    Spirit haalde opgelucht adem. Na een goede 35 minuten, waarin niets aan de hand leek te zijn, werd de voorsprong binnen 5 minuten verspeeld en moesten alle zeilen bijgezet worden om niet nog meer schade op te lopen. Uiteindelijk won Spirit terecht deze eerste derby.
    Volgende week gaat Spirit op bezoek bij Kethel Spaland, dat tot voor dit weekend alles won. Zaterdag leed de ploeg uit Schiedam het eerste puntverlies (1-1 tegen Zwarte Pijl). Over 2 weken wacht Spirit de 2e derby van het seizoen. Dan ontvangen de Ouderkerkers op eigen Dilettant, dat na de 4-1 overwinning op HBSS nu alleen koploper is.

Voor de stand kunt u kijken op de teampagina van Spirit 1