• Enerverende bekerwedstrijd van Spirit JO15-1

Spirit JO15-1
    Zaterdag 19 oktober 2019 stond de bekerwedstrijd gepland thuis tegen SC Feyenoord JO15-1. SC speelt 2e divisie en staat na 4 wedstrijden op de 3e plaats. Een zeer sterke tegenstander dus.
    De jongens verzamelden zich om 09:15 uur in het opleidingscentrum. Daar stond Ruben Kooy hen al op te wachten. Zoals immer was hij met zijn rechterhand Rik al ver van te voren present.
    De selectie bestond dit keer uit de volgende spelers:
    Tobie Bierhuize
    Hugo Borgstijn
    Hidde de Gier
    Sem Hekking
    Storm Kramer
    Milan de Krou
    Rick Leipoldt
    Thijs Loeve
    Ryan Noorlander
    Sven Scheffers
    Jelmer Rolloos
    Olaf Visser
    Jo van de Walt
    Tijn de Witte

(Door vakantie ontbraken Sjoerd de Joode en Thico Addicks.)

Zaterdagochtend begon regenachtig maar op het moment dat de wedstrijd begon, scheen zo waar de zon.

De start van de wedstrijd was om 10.31 uur. Direct begon Spirit voortvarend met een mooie actie van Sem. Het eerste schot richting goal was echter voor SC, gelukkig naast. Niet veel later volgde weer een aanval van SC die op de paal eindigde. Het spel golfde zo op en neer. Waarbij Spirit ondanks wat slordigheidjes toch nog op 0-0 bleef. Wie weet, speelde de spanning toch ook een rol. Tegenstander van formaat, bekerwedstrijd en sommige jongens van SC (o.a. de aanvoerder en nr. 29) hadden een indrukwekkende borstomvang en dito armen en benen.
    Naarmate het spel vorderde, nam Spirit de overhand. Sem werd weer gelanceerd. Gevaarlijk. Maar SC wist de bal weg te werken. Die vervolgens handig werd onderschept door Rick. Die twijfelde geen seconde en wist met veel gevoel de bal schitterend over de keeper heen te schieten diagonaal de goal in. Na 7 minuten stond Spirit op 1-0. Niet veel later gevolgd door de 2-0 van de voet van Sem. Hij wist met grote snelheid de keeper te omspelen en schoof bekwaam en rustig de bal de goal in. In de 10e minuut dus 2-0. Wat een begin. Tegenstander keek vertwijfeld om zich heen voor advies, invallers en begonnen onderling te mopperen. Dat was blijkbaar niet wat ze hadden verwacht. Met vereende krachten begon SC terug te knokken. Resulterend in een bal op de lat in 1 keer vanuit een hoekschop. Maar daar ging Spirit weer. Jelmer werd in de diepte aangespeeld, nam de bal aan, ging alleen op de keeper af maar werd buitenspel gevlagd door de lijnrechter. Vreemd, ik kan zweren dat hij op het moment van spelen nog zeker 2 spelers van SC voor zich had. Maar goed. Alle jongens knokte hard en Spirit speelde bij vlagen mooi en verzorgd voetbal. De bal werd snel overgespeeld, posities werden behouden en er was durf en inzet. Maar ook SC liet zich niet onbetuigd. Gelukkig stond hun vizier niet scherp en verdween de bal weer hoog en naast over de goal. En daar ging Sem weer. Op volle snelheid in zijn eentje op de bal af met niemand voor zich behalve de keeper. Die bedacht zich geen seconde en vloerde Sem hard buiten de 16. Rode kaart. Veldspeler er uit en de reserve doelman (normaal gesproken de vaste doelman) van SC er in. Jammer genoeg leverde de vrije trap niets op en kreeg Spirit niet de verdiende 3-0. Einde eerst helft om 11.07 uur. Wat een sensatie. 2-0 voor tegen deze tegenstander.
    Rond 11.23 uur startte de 2e helft. Spirit had niet gewisseld. SC had, volgens mij, wel een paar spelers gewisseld. Ondanks een man minder begon SC sterk en was Spirit niet bij de les. Slordig, te veel lopen met de bal en de ruimten werden groot, te groot. Dachten ze dat ze al hadden gewonnen, was de pijp leeg, wie zal het zeggen? SC nam het initiatief en scoorde na 6 minuten de 2-1. Minder voetballend en meer knokkend zwoegde Spirit door. Jelmer kwam hierop alleen voor de keeper maar miste net de overtuiging om vol door te gaan. Hierdoor wist de keeper de bal weg te roeien zonder Jelmer te raken. In de 11e minuut 2-2- door SC. SC wisselde weer 2 maal. Waarbij de invallers nog meer kracht, snelheid en handigheid in brachten. Samen met de doelpunten en het fanatieke publiek van SC kantelde de wedstrijd definitief. Spirit was het spoor bijster en liep in de valkuil. Het leek zelfs of Spirit een man minder had in tegenstelling tot SC. 17e minuut 2-3, 19e minuut 2-4. Na 20 minuten werd Hidde gewisseld en werd Hugo ingebracht. Gele kaart voor Olav vanwege praten. Na een fraaie vrije trap door SC die op de lat belandde, scoorde het gretige SC in de 21e minuut de 2-5. Hierop werd Olaf gewisseld voor Storm. En de laatste wissel voor Spirit was in de 27e minuut, Sven voor Tijn. Tot slot kreeg de ijzersterke aanvoerder van SC, die in de eerste helft linksbuiten stond en in de 2e helft rechts achterin was gezet om Sem te stoppen, de bal. Zonder hem aan te vallen kreeg hij alle ruimte van Spirit en schoot hij een paar meter voor de 16 de bal met zijn linker zeer fraai in de linkerkruising. 2-6 in de 28e minuut. Sem viel tegen het einde nog geblesseerd uit. En kort daarna blies de scheidsrechter in de 37e minuut (om 12.00 uur) af.
    Na een sterke eerste helft en een verdiende voorsprong was de 2e helft niet om over naar huis te schrijven. Zeker op conto te schrijven aan de goede invallers van SC, met ene Mo als uitblinker. Al met al een mooie wedstrijd en dito ervaring voor onze jongens. Op naar de volgende competitiewedstrijd thuis tegen BVCB zaterdag 26 oktober om 10.30 uur.