• De leukste amateurclub van Nederland

• Vanaf de zomermaanden tot het najaar 2013 is een aantal Spiritleden druk bezig geweest met de verkiezing van de Leukste Amateurclub van Nederland, georganiseerd door Radio 538, de ING en de KNVB. Hierbij was het de bedoeling om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen en er moest een zo leuk mogelijke content van foto’s, video’s en teksten worden geupload op een speciale website van Radio 538. Er werden uiteindelijk vier clubs genomineerd, te weten Quick Boys, Spirit, Renswoude en G.V.V.V., die moesten gaan strijden voor de titel van de Leukste Amateurclub van Nederland. In totaal heeft Spirit 2357 stemmen weten te verzamelen.

Op zondag 17 november werd Henk Lammertse, voorzitter van Voetbalvereniging Spirit, gebeld door Menno de Boer van Radio 538 en hij was op dat moment live in de uitzending. In de uitzending werd het grote nieuws bekend gemaakt dat Spirit de tweede finalist was en daarbij dus nog steeds in de race was voor de titel!

Met deze verkiezing konden prachtige prijzen voor de vereniging gewonnen worden, met als hoofdprijs een geldbedrag van € 20.000,--. Als Spirit deze prijs zou winnen, zou dit geldbedrag voornamelijk worden besteed aan renovatie van de kleedkamers.

Op zaterdag 23 november kwam het check-out team onder leiding van 538-dj Robin Leféber en met ING regiodirecteur Han Gasseling en ex-international Rob Witschge naar Voetbalvereniging Spirit in Ouderkerk aan den IJssel, om te kijken of Spirit echt de Leukste Amateurclub van Nederland was! De check-out bestond uit een aantal verplichte opdrachten, waarbij Spirit zich aan de jury moest presenteren. Na de check-out was het wachten tot zaterdag 14 december. Dan zou bekend gemaakt worden wie van de vier genomineerde amateurverenigingen de titel in de wacht zou slepen.

En wel of geen titel ..... diep in ons hart weten we toch wel dat Spirit de Leukste Club van Nederland is.

Zaterdag 14 december 2013, om 14.45 uur precies, was het dan zo ver. Na het besluit van de jury, konden de verlossende woorden: "Spirit is de Leukste Amateurclub van Nederland!" worden uitgesproken. Het was een dag waarop Spirit niet alleen voor zichzelf en voor Ouderkerk, maar voor de hele Krimpenerwaard geschiedenis heeft geschreven.

Zaterdag 21 juni 2014 was het feest bij VV Spirit uit Ouderkerk aan den IJssel! Eind vorig jaar won de club de titel Leukste Amateurclub van Nederland en zaterdag 21 juni kregen zij een eindeseizoensfeest met BBQ en een 538-dj achter de decks. Het was een topavond!

Voor VV Spirit heeft de titel Leukste Amateurclub van Nederland veel betekend. ‘Er is ongelooflijk veel op ons afgekomen’, vertelt VV Spirit voorzitter Henk Lammertse. ‘Felicitaties vanuit het hele land, interviews in kranten en op regionale televisie en radio en dan ook nog dit mooie feest!’ De club heeft er de laatste maanden veel leden bij gekregen. ‘Of dat door deze titel komt of omdat we ook nog eens door de KNVB zijn genomineerd voor de Beste Jeugdopleiding durf ik niet te zeggen. Maar nu we de Leukste Amateurclub van Nederland zijn, heeft dat voor veel positieve marketing gezorgd, en aanzien.’

Naast een training van een ex-international, het eindeseizoensfeest met 538-dj achter de decks en een te gek ING voetbalpakket, heeft de club ook € 20.000 gewonnen om de clubdroom mee waar te maken. Wat doet VV Spirit met dat bedrag? ‘We zullen in fasen de kleedkamers ?? die inmiddels 30 jaar oud zijn -, de scheidsrechterskleedkamers en het verzorgingslokaal renoveren. Deze zomer start de eerste fase, waarschijnlijk pakken we de rest aan tijdens de zomerstop volgend seizoen’, legt Henk uit.

Ook volgend jaar gaan Radio 538 en ING weer op zoek naar de Leukste Amateurclub van Nederland. Henk heeft nog wel wat tips, als wij hem daarnaar vragen. ‘Gewoon jezelf zijn, geen rare fratsen: straal uit waar je vereniging voor staat. Zorg ook dat je echt een amateurclub bent, ga geen spelers betalen. Hier creëer je geen clubgevoel mee, dan worden je spelers passanten die volgend jaar weer voor een andere club uitkomen. Richt je op je eigen mensen, zij zijn het meest verbonden aan de club.’

Hierbij verder nog even een bedankje richting alle sponsors, Spiritleden en niet-leden voor het stemmen en ook een bedankje aan alle vrijwilligers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt....

Eén van de opdrachten die tijdens de check-out moest worden uitgevoerd, was dat het clublied in een aangepaste versie gezongen moest worden. Een couplet van het clublied werd aangepast, waarbij "538" en "ING" werd ingebracht. Ook werd in het lied ten gehore gebracht dat de kleedkamers, met het geldbedrag dat gewonnen kon worden, opgeknapt zouden gaan worden. Tijdens de check-out werd het clublied zoals gewoonlijk ingezet door Eddy Offerman.