• Spirit heeft zaterdag de nare nasmaak van de verloren wedstrijd tegen Hellevoetsluis (0-4) weggespoeld door de wedstrijd tegen Pelikaan te winnen. Op Sportpark Bakestein in Zwijndrecht werd met 1-2 gewonnen.
    Spirit startte met bijna dezelfde basis als vorige week. Cris de Jong keerde weer terug waardoor Anton de Koning plaats nam op de bank. Timme van Hof schoof terug naar de achterste linie.
    De Ouderkerkse ploeg creëerde in de eerste helft een aantal kansen, maar was niet scherp genoeg om ze te verzilveren. Niels de Vries was nog het dichtst bij een doelpunt. Een vrije trap werd door de doelman van Pelikaan over het doel getikt.
    Na rust zocht Spirit direct de aanval. Dat resulteerde al vroeg in de 2e helft een doelpunt op. Na verschillende pogingen op het Zwijndrechtse doel was het uiteindelijk Kevin Kriek die de bal over de doellijn werkte: 0-1. Nog geen 5 minuten later verdubbelde Stefan Bitter de voorsprong. Hij kopte een voorzet van Niels de Vries keurig in.
    De ploeg van Richard van Cappellen kon in de minuten daarna de wedstrijd definitief op slot zetten maar een kopbal van Ruben Slooff en een schot van Niels de Vries troffen geen doel.
    Na een uur spelen bracht de thuisploeg de spanning terug in de wedstrijd (1-2) en Spirit moest alle zeilen bijzetten om niet weer met een teleurstelling van het veld te moeten.
    Spirit hield uiteindelijk stand. Niels de Vries trof nog 2 keer de paal en Christian Schrader probeerde nog van grote afstand de keeper te verrassen.
    Spirit wint en ziet de ploegen die onderin in zwaar weer zitten punten verspelen. Het verschil met de nummer 12 (nacompetitie) is nu 12 punten. Echter de aansluiting met de ploeg ‘achtervolgers’ is ook ver weg. FC Binnenmaas en SVS staan respectievelijk 4 en 5 punten verwijderd van Spirit en Pelikaan.
    Rozenburg speelde met 2-2 gelijk tegen Strijen en heeft de laatste plaats op doelsaldo overgedragen aan Charlois, dat met 6-0 verloor bij Hellevoetsluis.
    Hellevoetsluis is de nieuwe koploper, want DCV verloor op bezoek bij Sparta met 3-0. Door de overwinning van Sparta staan de Rotterdammers nu in punten gelijk met de ploeg uit Krimpen, 3 punten achter op Hellevoetsluis. CWO en CION volgen daar weer onder op 2 punten. CION, dat de Vlaardingse derby met CWO met 1-0 won, pakte de 2e periode.
    De laatste periode start volgende week. Spirit doet dat met de thuiswedstrijd tegen SVS, dat zaterdag niet in aktie kwam.

• Klik HIER voor meer foto's van de wedstrijd (door René Bitter)

Spirit gaat zaterdag op bezoek bij Pelikaan. Beide ploegen staan in de competitie op een klein ‘eilandje’ tussen de middenmoot en de degradatie kandidaten. Spirit staat 9e met 19 punten en Pelikaan staat met 22 punten op de 8e plaats. Beide ploegen hoeven voorlopig niet te vrezen voor de degradatieploegen. Alexandria’66, dat overigens na 2 overwinningen op rij de weg naar boven heeft ingezet, staat 5 punten achter Spirit. Deltasport, dat wèl op nacompetitieplaats staat, heeft 9 punten minder dan Spirit.
    Naar boven kijkend staat de ‘middenmoot’ 4 punten boven Pelikaan. Wanneer Pelikaan weet te winnen van Spirit zal het mogelijk een beetje aansluiting te maken met deze achtervolgers. Mocht Spirit de 3 punten zaterdag te kunnen pakken, dan slaat het misschien een slag met de onderste ploegen, maar blijft het in de ranglijst op een stukje niemandsland.
    Pelikaan won dit seizoen 4 keer op eigen veld. Alexandria’66 (2-0), DCV (1-0), Rozenburg (4-2) en Strijen (2-0) gingen met lege handen huiswaarts. FC Binnenmaas (1-3), CWO (1-3) en Hellevoetsluis (1-2) wonnen in Zwijndrecht.
    In de uitwedstrijden won Spirit dit seizoen nog maar 2 wedstrijden. Op bezoek bij Rozenburg (1-3) en Strijen (0-2) konden de 3 punten in de zak gestopt worden. Bij Charlois (1-1) en SVS (0-0) werd gelijk gespeeld. Op bezoek bij Alexandria’66 (1-0), DCV (3-2) en Hellevoetsluis (5-2) werd verloren.
    Pelikaan en Spirit kwamen elkaar in competitieverband nog maar 3 keer eerder tegen. De eerste editie was in het seizoen 1952-1953. De uitslag daarvan is niet bekend. Wel eindigde Spirit dat seizoen op de laatste plaats (10e) van de 4e klasse. Pelikaan werd 8e. In 2016-2017 wist Spirit met 1-5 te winnen. Vorig seizoen, toen er maar een handvol wedstrijden werd gespeeld, verloor de ploeg van Richard van Cappellen met 1-0.
    De wedstrijd Pelikaan tegen Spirit wordt zaterdag om 15.00 uur gespeeld op Sportpark Bakestein (Middellijn 9 in Zwijndrecht) en staat onder leiding van scheidsrechter Berg.

• Volgende wedstrijden:
      Zaterdag 9 april: Spirit - SVS, aanvang 15.00 uur