• Samenwerking met Breath care for Kids

Breath care for kids logo

Op zaterdag 11 maart  2017 heeft de voorzitter van vv Spirit Henk Lammertse samen met  de voorzitter van Breath Care for Kids Nico de Borst vlak voor de competitiewedstrijd in de 2e klasse D Spirit-Piershil bij het clubgebouw van de sympathieke voetbalclub uit Ouderkerk aan den IJssel een plaquette onthuld die de samenwerking tussen vv Spirit en Breath Care for Kids bevestigd. Spirit en Breath hebben in het verleden al een aantal gezamenlijke activiteiten opgezet. Sparta speelde jaren geleden een benefietwedstrijd in Ouderkerk aan den IJssel voor de stichting en later is er een voetbaldag in Ouderkerk aan den IJssel georganiseerd.

De samenwerking richt zich op de voetbalactiviteiten voor straatkinderen in Kharkiv, Oekraïne. Breath Care for Kids heeft in deze Oost Oekraïense stad samen met de KNVB een kunstgrasveld gerealiseerd en is nu druk bezig met het opzetten van een voetbalclub voor  kinderen die op straat hebben geleefd of soms nog leven. De opzet is naar het model van het Worldcoach programma van de KNVB. Door het aanbieden van sport aan deze kinderen in grote problemen wordt hen een gezondere levensstijl geboden die veel positieve resultaten heeft. Onder andere in schoolresultaten en schoolbezoek ziet Breath Care for Kids veel verbeteringen.

De partnerclubs van Breath Care for Kids organiseren één keer per jaar een fondsenwervende activiteit voor de activiteiten van Breath Care for Kids. Op deze manier is het mogelijk dat straatkinderen kunnen voetballen. Spirit zal tevens meedenken over verbeteringen in de organisatie van de voetbalclubs. De club is de 5e partnerclub die zich aan Breath Care for Kids verbindt. De volgende clubs gingen hun voor: vv Capelle, SV Gouda, korfbalclub KCC/SO Natural en vv CKC. De onderhandelingen met meerdere clubs zijn opgestart en als ambassadeurs van het project treden Adri van Tiggelen, Rick Ketting en Evgeniy Levchenko op. Evgeniy Levchenko is ook toegetreden tot het bestuur van de Oekraïense voetbalclub.

Breath care for kids