• Spirit maakt nog kans op 3e periode na 1-2 overwinning op Sparta

• Spirit heeft in een heuse kraker de wedstrijd tegen Sparta met 1-2 gewonnen. In Rotterdam kreeg het opgekomen publiek een wedstrijd te zien met alles erop en eraan. Beide ploegen gingen voor de winst, creëerden volop kansen waarbij Bastiaan Haasnoot een aantal keren zeer goed reddingen verrichtte. Ook zijn collega doelman van Sparta voorkwam diverse keren een Ouderkerks doelpunt.
    Sparta moest winnen in de strijd om het kampioenschap. Daarnaast strijden Sparta en Spirit nog om de 3e periodetitel. Daarvoor moest Spirit winnen om in die ranglijst weer naast Sparta te komen.
    De start was voor Spirit, dat meteen de druk zette op de thuisploeg. Christian Schrader zag een inzet in die periode net naast gaan.
    Sparta kreeg langzaam wat meer lucht en zocht vaker de helft van de tegenstander. Echt uitgespeelde kansen kwamen er niet. Ook Spirit maakte het de thuisploeg niet echt lastig. In de slotfase van de eerste helft werd de Rotterdamse keeper wel op de proef gesteld. Schoten van Niels de Vries, Ruben Slooff en Timme van Hof hield hij uit zijn doel. In blessuretijd was het Sparta dat toch op voorsprong kwam. Uit een corner werd de bal van richting veranderd en belandde in het doel: 1-0.
    In de 2e helft was het weer Spirit dat het initiatief nam, maar ook Sparta kwam er gevaarlijk uit, waarbij Bastiaan Haasnoot weer zijn waarde voor Spirit toonde.
    Toch kreeg Spirit wat het verdiende. Stefan Bitter rondde een vrije trap van Niels de Vries keurig af (1-1) en kon de ploeg van Richard van Cappellen de jacht voortzetten op een overwinning. Niels de Vries schoot over en Tim van der Zee zag zijn inzet net mis gaan. In de slotfase kwam de bevrijdende treffer alsnog. Invaller Lukas Bos schoot met een geweldig schot Spirit naar de overwinning: 1-2.
    Spirit ‘leeft’ nog in de 3e periode. Het staat nu in punten gelijk met Sparta, dat 2 doelpunten achter staat op de geel-witten. Door de nederlaag van de Rotterdammers is het verschil met koploper DCV, dat met 2-3 won bij CION,  nu 3 punten. Het moet hopen op de sportieve plicht van Hellevoetsluis (volgende week is het DCV tegen Hellevoetsluis) om nog kans te maken op een kampioenschap.
    Onderin zijn de kaarten nog niet helemaal verdeeld. Rozenburg won van Deltasport (2-0) en heeft de laatste plaats daarmee aan de Vlaardingers gegeven. Het verschil in de stand is slechts 1 punt. Charlois heeft nog een hele kleine kans om zich rechtstreeks te handhaven. Het zal dan moeten winnen bij CWO en Strijen, dat op bezoek komt bij Spirit, zal dan moeten verliezen. Het verschil van 10 doelpunten van het doelsaldo zal dan ook in die 2 wedstrijden weggewerkt moeten worden.
    Alle wedstrijden in de laatste speeldag zijn nog van belang. Wie wordt er kampioen, wie wordt periode kampioen en wie wordt laagst genoteerde periodekampioen of één na laagste? Dit in het belang van de nacompetitie. Wie degradeert rechtstreeks en wie spelen er definitief play offs tegen degradatie. Zaterdag 4 juni, tegen de klok van half 5, kan de definitieve balans opgemaakt worden.

• Klik HIER voor meer foto's van de wedstrijd (door René Bitter)

Zaterdag gaat Spirit op bezoek bij Sparta. De Rotterdamse ploeg speelt sinds 2017 in de 2e klasse en eindigde ieder seizoen in de top 4. In de afgebroken corona seizoenen stond het zelfs op de 1e plaats.
    Op die plaats staat Sparta nu ook. Afgelopen maandag werd de eerder gestaakte wedstrijd tegen Deltasport uitgespeeld en werd met 5-1 gewonnen. Met die overwinning nam het de koppositie over van DCV.
    Beide ploegen staan nu met 51 punten bovenaan, maar het doelsaldo van Sparta is 2 doelpunten beter. Hellevoetsluis staat met 3 punten op de 3e plaats. Sparta is dus volop in de race voor het kampioenschap, dat wat er ook gebeurt, in de laatste competitieronde pas wordt beslist.
    Ook maakt Sparta nog kans op het winnen van de 3e periode. Het heeft daarin de beste papieren. Het leidt met 3 punten voorsprong op Spirit, FC Binnenmaas en DCV (al periodekampioen). Bij winst tegen Spirit en puntverlies van de ploeg uit Maasdam is de 3e periode voor de ploeg van Sportpark Nieuw Terbregge.
    Als Spirit nog een kans wil maken in die laatste periode, dan zal het dus moeten winnen. In het verleden hebben beide ploegen slechts 1 keer eerder in Rotterdam tegen elkaar gespeeld. In het seizoen 2018-2019 verloor de Ouderkerkse ploeg met 2-1.
    Sparta verloor dit seizoen nog maar 1 wedstrijd op eigen veld. Op 2 oktober werd verloren van SVS. De Capelse ploeg zegevierde toen met 2-3. Er werd 2 keer gelijk gespeeld in Rotterdam. Tegen CWO werd het 3-3. Ook recentelijk werd tegen Alexandria’66 met 3-3 gelijk gespeeld. Alle overige wedstrijden werden gewonnen. Daarin kreeg de aankomende tegenstander van Spirit maximaal 1 tegengoal.
    De wedstrijd Sparta tegen Spirit begint zaterdag om half 3 en staat onder leiding van scheidsrechter Roozeboom.

• Volgende wedstrijd:
      Zaterdag 4 juni: Spirit - Strijen, aanvang 14.30 uur