• Spirit heeft zich hersteld na de nederlaag van vorige week bij DCV door met 2-0 te winnen van Deltasport. Net als vorige week moest de trainersstaf weer enigszins puzzelen om de basis elf op papier te zetten. Laurens Visser is al langere tijd geblesseerd en keeper Wouter Korteweg is nog herstellende van zijn blessure opgelopen in de wedstrijd tegen Rozenburg. Daarbij is nu ook Robbin Brouwer in de ziekenboeg gekomen. Hij hield aan de wedstrijd tegen DCV een knieblessure over. Anton de Koning was een weekend weg en was dus ook niet beschikbaar. Twijfelachtig waren Kevin Kriek, die donderdag de training vroegtijdig moest verlaten, Cris de Jong, die nog steeds niet helemaal fit is en Timme van Hof, die een pijnlijke teen overhield van vorige week. Stefan Bitter was wel beschikbaar, maar hij kwam van de week pas terug van vakantie.
    Richard van Cappellen liet hem op de bank, maar begon met Kevin Kriek, Timme van Hof en Cris de Jong. Tim de Vaal was weer terug van zijn schorsing en Tjerk de Kogel kreeg weer een basisplaats.
    Spirit begon de wedstrijd voorspoedig. Na ruim een kwartier spelen werd Ruben Slooff aangespeeld en zette de 1-0 op het scorebord. Spirit was de betere ploeg en kreeg diverse kansen om de score uit te breiden. Zo kregen Tim van der Zee en Niels de Vries schietkansen en zag Ruben Slooff zijn schot van 20 meter via de keeper tegen de paal belandden en kon Christian Schrader de rebound niet benutten. De grootste kans was voor Tim van der Zee. Volledig vrij voor het doel kreeg hij de bal aangespeeld van Ruben Slooff, maar zijn inzet was te zacht waardoor de keeper van Deltasport met de voet kon redden.
    Aan de andere kant was het ook de keeper van Spirit die een hoofdrol opeiste. Bastiaan Haasnoot, die afgelopen zomer had aangegeven te stoppen als 1e keeper van de hoofdmacht van Spirit, maar wel beschikbaar bleef als invaller, voorkwam vlak voor rust door 2x achter elkaar op een katachtige manier zijn doel schoon te houden. Ook aan het begin van de 2e helft moest hij gestrekt om de gelijkmaker van de ploeg uit Vlaardingen te voorkomen.
    Dit waren dan ook de meest hachelijke momenten voor het doel van Spirit en konden de Ouderkerkers op jacht gaan een comfortabele voorsprong. En die kwam er ook. Ruben Slooff stoorde het uitverdedigen van Deltasport, veroverde de bal en gaf de bal aan Tjerk de Kogel, die oog in oog met de Deltasport doelman wel het net trof: 2-0.
    Spirit leek af te gaan op een makkelijke middag. De 2e treffer brak het verzet van de bezoekers. Maar 20 minuten voor tijd kreeg Cris de Jong zijn 2e gele kaart en moest Spirit toch vol aan de bak om de voorsprong vast te houden. Spirit verdedigde goed en Deltasport drong aan. Het rook kansen, maar echt gevaarlijk werd het niet. Even veerde heel Vlaardingen op voor een vermeende strafschop. De bal kwam van dichtbij tegen de arm van een Spirit speler maar de scheidsrechter wilde er niets van weten. De arm was strak langs het lichaam waardoor er geen sprake is van strafbaar hands, legde de scheidsrechter uit aan de bezoekers. Spirit hield zijn voorsprong en steeg daarmee in de ranglijst naar de 2e plaats.
    DCV bleef koploper. De ploeg uit Krimpen won maar liefst met 0-6 bij Rozenburg, dat net als Alexandria’66 (0-4 nederlaag tegen Sparta) met nul punten onderaan staat.
    Volgende week gaat Spirit op bezoek bij SVS, dat zaterdag met 0-0 gelijk speelde bij Charlois.

• Klik HIER voor meer foto's van de wedstrijd (door René Bitter)

Zaterdag staat de competitiewedstrijd tegen Deltasport op het programma. Deltasport, dat in 1990 is ontstaan door een fusie tussen vv Vlaardingen en DSS’26, is in de competitie nog ongeslagen. In de openingswedstrijd werd gelijk gespeeld tegen Charlois. Op eigen veld werd het 3-3. De week erna werd weer gelijk gespeeld. De wedstrijd eindigde op bezoek bij Hellevoetsluis in 1-1. Vorige week won de Vlaardingse club met 5-3 van Rozenburg.
    Spirit, dat de eerste 2 wedstrijden won (3-2 tegen Alexandria’66 en 1-3 bij Rozenburg), zal zich zaterdag willen revancheren na de 3-2 nederlaag tegen DCV. Spirit leidde na een uur spelen nog met 0-2, maar zag de wedstrijd toch nog uit handen glippen.
    De historische cijfers van de competitiewedstrijden tussen Spirit en Deltasport zijn niet in het voordeel van Spirit. In het seizoen 2009-2010 verloor Spirit met 0-2. De laatste editie was in het seizoen 2019-2020, waarin het 0-0 werd. In 1991-1992, waarvan geen uitslag bekend is, werd de eerste competitie wedstrijd gespeeld tussen beide ploegen.
    In de bekerpoule van Deltasport werden maar 2 wedstrijden gespeeld. Forum Sport was met 3-0 te sterk. UVS won de 2e wedstrijd met 0-2. De wedstrijd tegen Neptunus-Schiebroek, dat ook beide wedstrijden verloor, werd niet gespeeld.
    De wedstrijd Spirit tegen Deltasport wordt om 15.00 uur gespeeld in Ouderkerk en staat onder leiding van scheidsrechter Moussaoui.

• Volgende wedstrijden:
    Zaterdag 23 oktober: SVS - Spirit (competitie), aanvang 14.30 uur