• Spirit JO10-1 moet meerdere erkennen in Alphia JO10-1

Zaterdag stond alweer de laatste wedstrijd in de 1e competitiefase op het programma. De tegenstander was dit keer Alphia.

Vooraf ging het over verjaardagen, kinderfeestjes en FIFA 23, oftewel alles behalve onze eigen wedstrijd. Dit was goed zichtbaar in het eerste kwart. We begonnen heel slap aan de wedstrijd en de Oranjehemden uit Alphen aan den Rijn waren in alle opzichten de betere. Jaro voorkwam nog met een goede ingreep een tegengoal, maar al snel kwam Alphia toch op voorsprong. Twee minuten later was het zelfs al 0-2 en was het duidelijk dat het een lastige wedstrijd zou worden. De opbouw van achteruit, wat de afgelopen weken zo goed ging, werd ontregeld door het goede druk zetten van Alphia. De lange ballen werden vervolgens makkelijk door de verdedigers opgevangen. Toch kwamen er nog een paar kleine kansen voor Spirit. Eerst stopte de keeper een schot van Chris en daarna stond de paal een goal van de jarige Sem in de weg.

Na de 1e time-out kroop Spirit meer en meer uit zijn schulp. Een verre uittrap van Ole werd nog wel door een verdediger gekopt, maar die kopte de bal naar achteren. Joshua was snel bij de bal en schoot de bal beheerst in de korte hoek. Spirit ging gelijk door met aanvallen en na goed doorzetten van Jesse schoot hij zelf de gelijkmaker binnen. En Spirit had zelfs bijna op voorsprong gekomen, maar Joshua zag zijn schot gekeerd worden door de keeper. Jammer genoeg was het toch Alphia wat net voor rust weer op voorsprong kwam en zo gingen we met 2-3 rusten.

Na de rust ging Spirit opnieuw op zoek naar de gelijkmaker. De opbouw van achteruit ging weer beter, maar Alphia beschikte ook over een paar goede verdedigers. Deze verdedigers voorkwamen veel kansen. Ook voorin hadden ze enkele gevaarlijke aanvallers, maar Chris en Jaro gaven zich niet zomaar gewonnen en verdedigden ook goed. Spirit kreeg ook in dit kwart weer een paar kansen. Een schot van afstand van Yaniek en een schot in het zijnet van Sven hadden echter meer verdiend.

In het laatste kwart was het Alphia wat weer meer in de aanval was en al in de 1e minuut van het laatste kwart vergrootten zij de voorsprong naar 2-4. Niet veel later was het weer raak en werd het 2-5. Spirit probeerde nog wel iets aan de achterstand te doen en kreeg nog een aantal mogelijkheden via Sem, Yaniek en Jesse. De bal ging er echter niet meer in. Alphia kreeg ook nog een aantal kansen, maar Ole voorkwam een grotere nederlaag voor Spirit.

Al met al een terechte nederlaag tegen een sterke tegenstander. Kan gebeuren en we gaan in de 2e fase gewoon weer verder.
    Na de wedstrijd kon Sem zijn traktatie uitdelen en hebben we met AA en chips de 1e competitiefase afgesloten. Zo was de nederlaag weer snel vergeten.