• Spirit JO10-1 vermaakt het publiek en wint ruim van Groeneweg

Op wederom een ijskoude zaterdag mochten we deze week tegen Groeneweg aantreden. Gelukkig konden we nog een beetje uitslapen, want iedereen had gisteren naar het Nederlands elftal gekeken. Ole was helaas ziek, maar gelukkig wilde Keano van JO10-2 met ons meedoen.

Spirit ging vanaf de aftrap gelijk in de aanval, maar kwam nog niet gelijk door de verdediging. In de 2e minuut was Spirit in de aanval, maar Groeneweg gaf daarna van achteruit een lange bal naar voren. De bal viel precies tussen Jaro en Keano in en de spits van Groeneweg was het snelst bij de bal om de 1-0 te scoren. Zouden we dan weer 2-0 achter komen? Vooraf in de kleedkamer zeiden de jongens dat dit hun tactiek is en dat ze daarna alsnog winnen. Vandaag werd iets van deze tactiek afgeweken, want een minuut later was het alweer 1-1. Een mooie aanval via Sven en Jesse belandde uiteindelijk bij Joshua, die de bal van dichtbij kon binnentikken. Spirit besloot gelijk door te drukken. Jaro onderschepte een aanval en kreeg gelijk een schietkans, maar zijn schot werd gekeerd door de keeper. Na 6 minuten kwam Spirit al op voorsprong nadat Chris een corner van Sven in één keer uit de lucht in het doel schoot. De 1-3 leek vlak daarna ook al te vallen. Jesse dribbelde twee verdedigers voorbij en zag Sven vrij staan. Sven leek de bal van dichtbij te scoren, maar zag zijn schot toch naast gaan.
    Nog voor de eerste time-out was Sem de verdediging van Groeneweg twee keer te slim af. Eerst scoorde hij na een snel genomen corner en een minuut later schoot hij fraai over de keeper na een snel genomen uitbal.

De luxe om na één kwart al drie doelpunten voor te staan, waren we niet gewend. Het tweede kwart begon dan ook iets te gemakzuchtig. Groeneweg kreeg al snel drie a vier grote kansen, maar alle keren wist Keano met mooie reddingen de ballen tegen te houden. Spirit stond onder druk, maar kreeg uit de tegenaanvallen toch zelf ook nog goede kansen. Een afstandsschot van Yaniek ging net naast en Joshua vond de keeper op zijn weg. Daarna was het Sem die de 1-5 op het scorebord zette. Net voor het rustsignaal klonk gaf Joshua een goede pass op Sem en met een afstandsschot bepaalde hij de ruststand op 1-6.

Tijdens de rust werd de warme kantine opgezocht waar de jongens, maar vooral de trainers en het publiek even op temperatuur konden komen.
    Na rust bleef Spirit gedreven op zoek naar nog meer doelpunten. Eerst had Yaniek de pech dat de keeper een schot goed wist te keren en vlak daarna tikte Jesse een mooie pass van Chris net naast. Daarna was t toch weer Sem die scoorde na opnieuw een pass van Joshua.
    Hierna nam Spirit een beetje gas terug en kwam Groeneweg weer meer aan aanvallen toe. Dit resulteerde al vrij snel in een goed uitgespeelde aanval en daarmee de 2-7. Groeneweg had er zomaar nog een paar doelpunten bij kunnen scoren maar Keano voorkwam dat met een paar mooie reddingen. Chris haalde nog een bal net voor de lijn weg en zo kwam er een einde aan het derde kwart.

Het laatste kwart startte Spirit weer sterk. Yaniek zag na een actie langs de zijlijn zijn schot net naast gaan. Even later ging de doelpuntenmachine weer lopen. Jaro zag Jesse vrijlopen en met een schitterende steekbal kwam de bal ook bij Jesse. Die was koelbloedig en zo stond het 2-8. Ondanks de tegengoal een minuut later bleef Spirit goed voetballen en kansen creëren. Yaniek schoot hard op doel en de keeper keerde de bal nog wel, maar Sven kon de bal uit de rebound inschieten. Een minuut later leek een schot van Jesse door de keeper gevangen te worden, maar de bal glipte door de vingers van de keeper in het doel. Groeneweg deed nog wat terug, maar het slotakkoord was weer voor Spirit. Chris soleerde langs 2 spelers en gaf een voorzet op Sven. Zijn schot kwam via de paal bij Joshua en die schoot de bal over de keeper in het doel. Dit was tevens het laatste wapenfeit van de wedstrijd. De 11-4 overwinning was meer dan verdiend en dat ook nog eens met mooi voetbal. Een speciaal bedankje nog voor Keano, die goed gekeept heeft vandaag.

De 2e competitiefase hebben we net als de eerste fase goed afgerond en we kunnen terugkijken op een mooie eerste seizoenshelft. Na de winterstop gaan we kijken of we net zo goed kunnen voetballen als de de eerste seizoenshelft!