• Spirit JO8-1 na kraker nipt langs XerxesDZB

Na de ruime zege op CVV Zwervers van vorige week, gingen we deze week op bezoek bij XerxesDZB in Rotterdam Zevenkamp. De uitdaging deze week was ervoor zorgen dat er geen gemakzucht insloop, want het ging de laatste weken soms wel erg makkelijk. We bereidden de jongens alvast voor op een zware pot, want XerxesDZB is een grote vereniging met altijd goede jeugdteams. We speelden bovendien tegen de JO8-1. Er werd dan ook lekker fel getraind. Zeker in de partijtjes 2-tegen-2 op donderdag vlogen de vonken er vanaf.

We speelden deze zaterdag wat later dan normaal (ook wel eens lekker) en spraken om 08.45u bij de Surfplas. Vanaf daar reden we in colonne naar het Faas Wilkes Sportpark in Zevenkamp waar het zoeken was naar een parkeerplekje. We liepen het levendige sportpark op waar al een lekker voetbalsfeertje hing. We werden vriendelijk ontvangen in de bestuurskamer, werden doorverwezen naar een keurige kleedkamer en hadden na het omkleden de beschikking over een eigen lockerkast waarin we de tassen konden opbergen. Echt top geregeld, dat mag ook wel eens gezegd.

Voor de wedstrijd maakten we een kort praatje met de trainer van XerxesDZB. Die vertelde dat zijn ploeg de afgelopen weken grote uitslagen had neergezet en sprak de wens uit op meer weerstand deze zaterdag. Ha, dachten we; dat komt goed. De jongens leken vol vertrouwen en na de scrum en het “Wie zijn wij? Spirit!” begonnen we aan de wedstrijd.
    XerxesDZB begon fel. Ze legden veel energie in hun spel en schuwden de duels niet. Onze jongens leken dan ook even onder de indruk. Dit hadden ze deze competitie nog niet aan de hand gehad. Nadat we op achterstand kwamen, leek er echter een knop om te gaan en ging Spirit de strijd aan met de leeftijdsgenoten van XerxesDZB. Verdedigend moesten we af en toe alles op alles zetten, maar toen we doorkregen dat we flink druk konden zetten op de verdediging van XerxesDZB veranderde het wedstrijdbeeld. XerxesDZB bleef proberen om van achteruit op te bouwen, maar door een aantal attente onderscheppingen bogen we de achterstand om in een voorsprong. Faas en Koen scoorden. Levi, die de eerste helft op doel stond, stichtte bovendien gevaar met zijn verre uittrappen.

Wat volgde was een hele interessante wedstrijd tussen twee teams die elkaar nauwelijks iets toegaven. De stand veranderde voortdurend van een doelpunt voor, naar een kleine achterstand. Geen van de teams wist een gaatje te slaan. Koen en Seth verdedigden als tijgers tegen de snelle aanvallers van XerxesDZB, Othman, die wel van een duelletje houdt, ging voorop in de strijd en Kaiowa, die weer overal te vinden was op het veld, had een paar mooie tackles in huis. Ischa viel op door zijn rushes, zowel naar voren als naar achteren en Faas was steeds attent voor het doel en pikte zo weer zijn doelpuntjes mee. En als we dan uitgespeeld waren stonden Levi (eerste helft) en Tim (tweede helft) goed te keepen. Ze hielden hun team een aantal keer goed uit de brand.

Bij 8-5 dachten we dat we er waren, maar niets was minder waar. XerxesDZB zette nog een keer aan, kwam terug tot 8-7, maar…….het was niet genoeg. Bij een 9-8 voorsprong voor Spirit blies de scheidsrechter af. Wow, wat een spannende pot. En wat hebben we genoten van de teamgeest, bij Spirit, maar zeker ook bij XerxesDZB. Complimenten aan alle spelers!
    Zo blijft Spirit ongeslagen. Op naar volgende week.