• Spirit heeft nog altijd niet zijn vorm gevonden. Na de moeizame wedstrijden tegen ‘laagvliegers’ Pelikaan, Slikkerveer, Capelle 2 (beker) en SVS moest Spirit het afgelopen zaterdag opnemen tegen Heinenoord, een ploeg uit de top 5 van de 2e klasse F. Op het koude Sportpark Tienvoet was de ploeg van Richard van Cappellen uiteindelijk kansloos en verloor het met 3-0.
    De geel-witten begonnen nog wel aardig, maar tot echte doelrijpe kansen kwam het niet. Heinenoord creëerde daarentegen wel doelkansen. Na een schot over het doel dwong het doelman Patrick Bom goed in aktie te komen om zijn doel schoon te houden.
    Vroeg in de 2e helft sloeg de thuisploeg toe. Nog koud in het veld werd de verdediging simpel uit elkaar gespeeld en stond de 1-0 op het scorebord.
    Spirit moest in de achtervolging. In de 1e helft hield het de tegenstander enigszins onder controle, maar aanvallend kon het geen potten breken. Ook in de 2e helft had Spirit aanvallend niet veel te zeggen. Eén van de spaarzame kansen werd door de arbitrage om zeep geholpen. Ruben Slooff werd onterecht afgevlagd en afgefloten vanwege vermeend buitenspel en kreeg dus geen kans de gelijkmaker op zijn naam te zetten.
    Na een uur spelen nam Heinenoord na een goede aanval afstand van Spirit: 2-0. Als het toen nog niet beslist was, dan was dat 10 minuten later wel zo. Een aantal Spirit spelers, inclusief keeper Patrick Bom, werden uitgespeeld en de eindstand werd op 3-0 bepaald.
    Spirit zakte na deze nederlaag naar de 5e plaats. Nieuwerkerk, dat de topper tegen Sparta op eigen veld met 0-5 verloor, staat 4e. Heinenoord klom naar de 3e plaats. De afgelopen tegenstander van Spirit heeft wel een wedstrijd meer gespeeld dan de andere ploegen uit de top 5. Sparta blijft koploper en heeft nu een gat geslagen van 3 punten op de nummer 2, VVGZ, dat met 0-1 won bij Strijen.
    Onderin blijven de problemen voor SVS. De Capelse ploeg kwam niet in aktie en blijft nog steken op 2 punten. Slikkerveer (1-3 nederlaag op Pelikaan) staat met 2 punten meer op de 12e plaats.
    Aan het eind van dit seizoen moeten de nummers 9 t/m 11 in de nacompetitie gaan uitmaken wie er in de 2e klasse mag blijven. Op dit moment zijn dat Hillegersberg (8 gespeeld en 10 punten), FC Binnenmaas (8 punten uit 9 wedstrijden) en Strijen (7 uit 10).
    Aanstaande zaterdag komt Strijen op bezoek bij Spirit.

• Klik HIER voor meer foto's van de wedstrijd (door René Bitter)

Vooraf gezien:
    Zaterdag speelt Spirit de uitwedstrijd tegen Heinenoord. Heinenoord staat momenteel op de 5e plaats, slechts 1 punt achter Spirit, dat 3e staat in de 2e klasse F. Beide teams horen bij de ploegen waarvan verwacht wordt dat ze hoge ogen gooien dit seizoen. Op papier is het dan ook een beetje een topper. De winnaar blijft aanhaken bij de nummers 1 (Sparta) en 2 (Nieuwerkerk), die dit weekend ook elkaar treffen.
    In competitieverband treffen Spirit en Heinenoord elkaar voor de 7e keer in de historie. In 1965-1966 was het eerste treffen. De laatste keer was in het seizoen 2009-2010. Heinenoord won dat seizoen beide ontmoetingen. In Ouderkerk werd het 0-2. Op eigen veld won Heinenoord met 3-0. In dat seizoen behaalde de Noord, zoals men daar spreekt over hun ploeg, de 2e plaats en promoveerde het uiteindelijk naar de 1e klasse. Tot en met vorig seizoen werd er op dat niveau gespeeld. De aankomende tegenstander van Spirit kwam zelfs 3 keer uit in de Hoofdklasse.
    Dit seizoen verloor Heinenoord 2 wedstrijden. In de 2e speelronde ging het met 1-0 onderuit bij Neptunus-Schiebroek. Vorige week werd verloren op bezoek bij VVGZ. In Zwijndrecht werd het 2-0. Eén keer werd gelijk gespeeld. In Nieuwerkerk werden de punten met elkaar gedeeld: 1-1.
    Alle competitie wedstrijden die op eigen veld gespeeld werden dit seizoen werden in winst omgezet. SVS (2-1), Alexandria’66 (3-1), Hillegersberg (5-0) en FC Binnenmaas (3-2) gingen met lege handen huiswaarts. De opvallendste overwinning was die bij Sparta. Tegen de koploper werd met 1-5 gewonnen.
    Vorig seizoen troffen Spirit en Heinenoord elkaar 2 keer. Aan het begin van het seizoen speelden beide ploegen tegen elkaar voor de beker. Na een 0-1 voorsprong van Ruben Slooff, won de thuisploeg uiteindelijk met 2-1. Aan het eind van het seizoen ging Spirit weer op bezoek bij Heinenoord. Nu in het kader van de play offs voor promotie naar de 1e klasse. Na een 1-0 achterstand zette Christian Schrader Spirit nog voor rust op 1-1. In de verlenging sloeg Heinenoord 2 keer kort na elkaar toe. In de slotfase werd het nog 4-1.
    De wedstrijd Heinenoord tegen Spirit begint al om half 2. Vanwege de WK wedstrijd van Oranje tegen de Verenigde Staten, dat om 16.00 uur begint, is besloten de wedstrijd te vervroegen. Op Sportpark Tienvoet (Tienvoet 4) zal scheidsrechter Wagner de wedstrijd leiden.

• Volgende wedstrijden:
    Zaterdag 10 december: Spirit - Strijen (competitie), aanvang 15.00 uur