• Spirit heeft zaterdag overtuigend met 4-0 gewonnen van Sparta. Alle doelpunten vielen in de 2e helft.
    De Ouderkerkse ploeg speelde een zeer goede wedstrijd. Waar het niveau in de afgelopen wedstrijden vaak inzakte, bleef die dip nu uit. Er ontstond een gelijkwaardige wedstrijd waarbij de geel-witten in de eerste helft iets meer kansen creëerden dan hun tegenstander. Het sterker geschatte Sparta kwam voor rust 2 keer gevaarlijk voor het doel van Bastiaan Haasnoot. De doelman moest na ruim 20 minuten succesvol ingrijpen. De andere kans werd van dichtbij over gekopt.
    De kansen voor Spirit waren niet veel gevaarlijker. Damian Slot kopte naast, Christian Schrader kopte over en Niels de Vries zag zijn inzetten net naast gaan of in de handen van de keeper. De grootste kans was voor Ruben Slooff. Hij kwam na doorkoppen van Christian Schrader vrij voor de keeper. De Rotterdamse doelman voorkwam een voorsprong voor Spirit.
    In de 2e helft zette Spirit een tandje bij. De bezoekers kregen het moeilijk om onder de druk uit te komen. Spirit speelde het spelletje zoals trainer Richard van Cappellen het voor ogen heeft. En dat leverde uiteindelijk ook resultaat op. Sparta moest gedwongen de lange bal van achteruit geven en dat was vaak een prooi voor de Ouderkerkse verdedigers of middenvelders. Zo onderschepte Cris de Jong deze tot 2 keer toe en gaf Timme van Hof de gelegenheid om via de zijlijn op te komen. Zijn voorzet kwam op maat aan bij Ruben Slooff die van dichtbij de Spartadoelman verschalkte: 1-0.
    Nog geen minuut later was de spits weer doeltreffend. Tim de Vaal gaf een dieptebal precies op maat. Ruben Slooff was sneller dan zijn tegenstanders en liet de keeper vervolgens kansloos (2-0).
    Ondanks dat Sparta pogingen ondernam om aanvallend iets terug te doen, was het Spirit dat in aanvallend opzicht meer liet zien. Robbin Brouwer schoot naast en Christian Schrader kopte over.
    Tim de Vaal onderschepte al koppend een lange bal. Ruben Slooff verlengde vervolgens naar de doorgelopen verdediger die in de drukke verdediging prachtig de bal over de keeper lobde: 3-0.
    Sparta ging meer druk zetten en Spirit werd gedwongen te verdedigen. Met succes, want echt uitgespeelde kansen kwamen er bijna niet voor de Spartanen. Bijna, want een kwartier voor tijd kreeg Sparta toch bijna de goal. Bij een van richting veranderd schot zat Bastiaan Haasnoot er net naast. Gelukkig werd hij voor de doellijn geholpen door Timme van Hof. In de slotfase belandde een inzet van Sparta nog op de lat. Voor die tijd had Niels de Vries met een schitterende boogbal de 4-0 op het scorebord gezet.
    Met een klinkende overwinning werd de frustratie van de afgelopen weken, waarin het na 90 minuten toch achter bleef met een negatief resultaat, van zich afgespeeld.
    Op de ranglijst is Spirit niet veel opgeschoten. De directe concurrenten wonnen ook. Van de 7 ploegen die boven Spirit stonden lieten naast Sparta alleen de top 3 punten liggen. Hellevoetsluis verloor bij FC Binnenmaas en CWO en DCV speelden onderling met 1-1 gelijk.
    DCV blijft koploper, met 2 punten voorsprong op Hellevoetsluis. Daarna volgt een groep van 6 ploegen. Gezien het aantal verliespunten (er moeten nog een aantal wedstrijden worden ingehaald) staat Spirit nog op een ‘eilandje’ op de 9e plaats. Maar als ze de lijn van zaterdag kunnen doortrekken, dan zal het zich snel gaan nestelen in die groep achtervolgers.
    Volgende week gaat Spirit op bezoek bij Alexandria’66, dat met 2-0 verloor van hekkensluiter Rozenburg en zich daarmee meer in de degradatieproblemen bracht.

• Klik  HIER  vooor meer foto's van de wedstrijd (door René Bitter)

Vooraf gezien:
    Zaterdag is Sparta de tegenstander van Spirit. De Rotterdammers spelen dit seizoen voor de 5e keer achter elkaar in de 2e klasse. In die seizoenen doet Sparta het altijd goed. Het eerste seizoen was in 2017-2018. Sparta eindigde toen op de 4e plaats. Het seizoen daarna werden ze 3e in de ranglijst. De afgelopen 2 coronajaren stond het zelfs bij de stopzetting (resp. na 17 en 4 wedstrijden) op de 1e plaats.
    Op dit moment staat de tegenstander van zaterdag op de 5e plaats, met 4 punten meer dan Spirit. Echter heeft het nog een wedstrijd tegoed, want dinsdagavond staat de inhaalwedstrijd Sparta – Rozenburg op het programma. In verliespunten staan ze op de 3e plaats, met een gelijk aantal punten als CWO.
    Sparta doet het dus goed in de competitie maar behaald wel wisselende resultaten. Zo won het vorige week knap bij Hellevoetsluis en hield het Pelikaan van de punten. Daar tegenover verloor het thuis van SVS en speelde het gelijk tegen CWO. Ondanks dat klopt het aan de deur bij de koplopers DCV en Hellevoetsluis.
    Spirit doet het wat dat betreft minder goed. Met slechts 2 overwinningen thuis en 2 overwinningen uit staat het met 16 punten op de 9e plaats. Er hoeft nog niet gevreesd te worden voor de degradatiezone, maar onderaan de middenmoot is niet wat Spirit ambieert. Het verschil met koploper DCV is ondertussen 11 punten.
    De wedstrijd Spirit tegen Sparta begint zaterdag om 15.00 uur. Scheidsrechter Hoogerbrugge zal in Ouderkerk de wedstrijd in goede banen leiden.

• Volgende wedstrijden:
    Zaterdag 19 maart: Alexandria'66 - Spirit, aanvang 15.00 uur