• Spirit wint van VDL en maakt zich op voor finale  (door Gert Visser) .

Na een dik verdiende 0-3 overwinning op VDL speelt Spirit zaterdag voor promotie naar de tweede klasse. Tegenstander is Rijnmond Hoogvliet Sport, dat SV Charlois via strafschoppen versloeg. De wedstrijd in Maassluis speelde zich af in een prachtige ambiance. De in grote getale aanwezige Spiritsupporters zorgden met de VDL-aanhang voor een fantastische sfeer.

Spirit was gedurende de gehele wedstrijd de bovenliggende partij en speelde het betere voetbal. In de 15e minuut kwam Spirit op voorsprong via een goal van Timme van Hof, die een scherp genomen vrije trap van Eric Jansen binnenwerkte. VDL had het in de eerste helft tegen een technisch beter spelend en met name erg fit Spirit moeilijk, voor na een rode kaart voor een VDL-verdediger.

Na rust had Spirit het even lastig tegen het aandringende VDL, maar werd tegelijkertijd gevaarlijker vanwege de vele ruimte die VDL noodgedwongen weggaf. Dit resulteerde uiteindelijk in de belangrijke 0-2 van Ruben Slooff. Daarna kreeg Spirit genoeg mogelijkheden de voorsprong uit te bouwen. Uiteindelijk bepaalde Tim van der Zee de 0-3 eindstand.

De ploeg van Richard van Cappellen verdient een compliment voor de wijze waarop het na de winterstop naar dit resultaat heeft toegewerkt. De finaleplaats is uiteindelijk voor de jonge ploeg een prachtige beloning. Wie weet leidt het komende zaterdag tot een mooie apotheose. Het belooft in ieder geval een mooie voetbalzaterdag te worden omdat op deze dag ook het toernooi om de Stefan de Vrij Cup wordt gespeeld.

• Vooraf gezien:
    Spirit moet het zaterdag in de 2e ronde van de nacompetitie op gaan nemen tegen VDL. De oudste ploeg van Maassluis, vorige maand werd het 100 jarig bestaan gevierd, speelt al sinds 2011 op zaterdag in de 2e klasse. In 2007 werd de overstap gemaakt van de zondag naar de zaterdag.
    VDL eindigde dit seizoen op de 12e plaats en moest het seizoen verlengen om te strijden tegen degradatie. In de vorige ronde werd in Maassluis al afgerekend met Dilettant. De thuisploeg won met 4-1.
    In de competitie pakte VDL de meeste punten op het eigen sportpark. Op eigen veld werden 16 van de totaal 22 punten behaald. Er werd 5 keer gewonnen en 1 keer gelijk gespeeld. Totaal wist VDL 34 keer te scoren, waarvan 24 in de 13 thuiswedstrijden. Slechts 3x wist de tegenstander de ‘nul’ te houden. In alle overige wedstrijden werd minimaal 1 keer gescoord.
    Spirit en VDL hebben in competitieverband ook een verleden. In 2011-2012 en 2012-2013 speelden beide ploegen in dezelfde competitie (2e klasse D). De cijfers zijn in het voordeel van VDL. Spirit heeft nog nooit een punt behaald tegen VDL. Thuis werd verloren met resp. 2-4 en 2-3. In Maassluis werd in beide wedstrijden met 3-2 verloren.
    VDL, waar ooit Feyenoorder Tony Vilhena speelde, speelt zijn thuiswedstrijden op Sportpark VDL (Sportlaan 1). Op datzelfde sportpark wordt zaterdag voorafgaand aan de nacompetitiewedstrijd een toernooi gespeeld dat genoemd is naar een andere Feyenoorder. Robin van Persie is namelijk de ambassadeur van VDL.
    De wedstrijd VDL tegen Spirit begint om 15.30 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Ebink.

• Programma Nacompetitie
    A. Piershil * - Charlois
    B. VDL - Dilettant               4-1
    C. Rijnmond HS - DVO'32   1-0
    D. Spirit - Binnenmaas        2-2  (Spirit w.n.s.)

* Piershil heeft aangegeven geen nacompetitie te gaan spelen. In dat geval zal Charlois automatisch naar de 2e ronde gaan.

2e ronde:
    E. VDL - Spirit                   0-3
    F. Charlois - Rijnmond HS  3-3 (Rijnmond HS w.n.s.)

Finale
    Spirit - Rijnmond Hoogvliet Sport