• VOG verklaring voor vrijwilligers

Het NOC*NSF en de KNVB willen een veilige omgeving voor alle kinderen creëren in samenwerking met organisaties-verenigingen, die activiteiten voor kinderen en jongeren tot 18 jaar organiseren. Eén van de middelen om een veilige sportomgeving te creëren en seksuele intimidatie te voorkomen, is het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan de vrijwilligers die met minderjarigen werken. Het verplicht stellen van een VOG als een begeleider wordt aangesteld, en dit elke 3 tot 5 jaar te herhalen, biedt een eenvoudige manier om te checken of de betreffende begeleider niet eerder voor een gewelds of zedendelict veroordeeld is. De praktijk leert dat sommige veroordeelden steeds weer posities bemachtigen, zoals als begeleider in een sportclub waarin ze gemakkelijk in contact komen met kwetsbare slachtoffers.

Wij als bestuur van VV Spirit ondersteunen deze actie en willen als onderdeel van ons beleid alle vrijwilligers van 18 jaar en ouder, die direct of indirect contact hebben met minderjarigen, vragen om een Verklaring Omtrent Gedrag. Dit betreft alle leiders, trainers, verzorgers, leden van de activiteitencommissie, wedstrijdsecretariaat en jeugdcommissieleden. Ook alle leden van het hoofdbestuur VV Spirit vragen een VOG aan. Alle vrijwilligers krijgen via VV Spirit voor deze aanvraag een deels ingevuld aanvraagformulier per mail toegestuurd. De vrijwilliger vult het formulier verder in. Het verdere proces van aanvragen voor de huidige groep vrijwilligers is afhankelijk van waar de vrijwilliger woont. Verdere informatie hierover wordt vermeld in de mail. Het invoeren van een VOG binnen de sport, en dus ook binnen onze mooie vereniging, geeft meer zekerheid aan ons over het verleden van personen en vermindert de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met kinderen, een functie kan uitoefenen waarbij hij of zij met kinderen te maken heeft.
    Uiteraard staat het een ieder vrij om, vanwege moverende redenen, niet aan deze aanvraag mee te werken. Met ingang van het seizoen 2017-2018 stelt VV Spirit het overleggen van een VOG echter verplicht. Mensen die hieraan niet mee willen werken kunnen geen functie meer bekleden waarbij direct contact met minderjarigen aan de orde is. Het aanvragen van de VOG zorgt voor een veiligere en aantrekkelijkere sportomgeving voor iedereen. Op deze manier hopen wij er gezamenlijk voor te zorgen dat een veilige sportomgeving gecreëerd wordt en iedereen met veel plezier en onbezorgd kan blijven sporten!
    Voor aanvullende vragen, opmerkingen of iets anders? Neem dan contact op met:

Marc Advocaat

Hoofd Jeugdopleiding