• Spirit loopt tegen tweede nederlaag aan

Vooraf gezien:
    Spirit speelt aankomende 2 weken tegen de enigste ploegen die momenteel nog ongeslagen zijn. Zaterdag 28 oktober komt de huidige koploper op bezoek in Ouderkerk. Zij hebben tot nu toe alles gewonnen. De tegenstander van zaterdag liet vorige week de eerste punten vallen. Op eigen veld kwam Kethel Spaland niet verder dan 1-1 tegen Zwarte Pijl. Door dit resultaat staat de Schiedamse ploeg op de 2e plaats, met 1 punt meer dan Spirit, dat in punten samen met DVO’32 en VVOR op een gedeelde 3e plaats staat.
    Kethel Spaland is ontstaan uit VVK’68 en SC Spaland. Deze fusie is officieel in juni 2013 ingegaan. Na 2 seizoenen in de 3e klasse gespeeld te hebben, kwamen Kethel Spaland en Spirit elkaar in competitieverband voor het eerst (en ook voor het laatst) tegen. Op 12 maart 2016 speelden beide ploegen met 2-2 gelijk op Sportpark Willem-Alexander. Dit nieuwe sportpark (Zoomweg 2 in Schiedam) is gebouwd op het tunneldak boven de A4. Het moderne accommodatie beschikt over voetbalvelden, handbalvelden, een sporthal, een ballet/dans studio, fysiotherapie praktijk en een buitenschoolse opvang.
    Kethel Spaland degradeerde, net als Spirit, vorig seizoen uit de 2e klasse.
    De wedstrijd Kethel Spaland tegen Spirit begint zaterdag om half 3 en staat onder leiding van scheidsrechter Van der Bend.

Wedstrijdverslag: (door Gert Visser)
    Spirit heeft zaterdag in een winderig Schiedam met 2-1 verloren van Kethel Spaland. Vriend en vijand waren het er na afloop over eens dat Spirit in deze uiterst sportieve wedstrijd zeker een punt verdiend had, misschien weel meer.  De formatie van Richard van Cappellen begon prima aan de wedstrijd. Ruben Slooff stuitte al snel op de Schiedamse doelman, maar het was Kethel dat in de 5e minuut op voorsprong kwam. Spirit had even tijd nodig om zich terug in de wedstrijd te vechten, maar de ploeg nam in de loop van de eerste helft het heft in handen en dat leidde in de 26e minuut tot de verdiende gelijkmaker van Eric Jansen die de bal na prima voorbereidend werk van Tim van der Zee knap inschoot. Spirit was na de gelijkmaker de betere ploeg, maar kon het verschil niet in doelpunten uitdrukken. Het was de fase in de wedstrijd waarin het zeker had gekund omdat de Schiedamse verdediging vooral onder druk kwetsbaar was. Na rust kregen beide ploegen mogelijkheden. Kethel raakte de paal, maar ook Spirit was af en toe dichtbij om de winnende goal aan te tekenen. Op het moment dat iedereen zich tevreden stelde met een puntendeling pakte de ploeg van trainer Peter van Buren met een frommelgoal uit een corner toch nog de volle buit.
    Spirit hoeft zich echter geen zorgen te maken. De jonge ploeg speelt met een aanstekelijke energie en dat boeit de trouwe Ouderkerkse aanhang zeer. Uiteindelijk betaalt zich dat altijd uit. Wellicht volgende week in de thuiswedstrijd tegen Dilettant.