• Waar is dat feestje?

  • HIER IS DAT FEESTJE!! 

    Als je in 2013 een prijs wint, die pas in 2014 kan worden verzilverd, is er geen enkele reden om je op dat moment druk te maken. Ach, volgend jaar zien we wel weer, toch? Dat de tijd nu eenmaal snel gaat is niets bijzonders. Voor je het weet is het al weer zo ver.

    Zo kwam het dat er toch al weer onverwacht snel door de voorzitter aan de bel werd getrokken dat "we" met elkaar maar eens na moesten gaan denken over het grote "Spirit eindfeest." Zo gebeurde het dat op 15 april een groot deel van de "crew" achter het succes van 2013 weer in de bestuurskamer aan tafel zat voor de eerste brainstormsessie. Als datum voor het eindfeest werd gekozen voor zaterdag 21 juni. Hadden we voor de check out maar vijf dagen de tijd, nu waren het ruim twee maanden waarin we alles konden voorbereiden. Makkie dus (?) 

    Basis van het feest zou een grote, gratis barbecue worden voor alle leden van de vereniging. Dat was ook de prijs van radio 538 / ING. Daarnaast zouden dan in de avonduren de DJ’s van Radio 538 er voor zorgen dat de muren van de kantine bol zouden komen te staan van het geluid. Hoe ga je dat dan verder invullen? Na een aantal overleg sessies werden de contouren van het draaiboek zichtbaar. De jaarlijkse "familiedag" zou, in iets andere vorm, gecombineerd gaan worden met de barbecue en de 538 discoshow. De middag zou dan hoofdzakelijk worden gevuld met spelactiviteiten, waarbij veel aandacht voor de jongste leden, met aansluitend de barbecue en een geweldige feestavond als toetje. Voor de feestavond zouden ook kaarten in de vrije verkoop komen. Om er voor te zorgen dat we alle plannen en ideeën zo snel mogelijk met elkaar konden delen, werd er op 16 april een "groepsapp" geopend. Wat daar in twee maanden allemaal niet passeerde?! Totaal in de periode tussen 15 april en 21 juni meer dan 1600 apps!! Niet dat deze allemaal even "zakelijk" waren, maar toch. Een uitstekende manier om elkaar op de hoogte te houden en snel en kort te kunnen schakelen. Vaak ook nog met een grote dosis humor tussendoor. Om er voor de zorgen dat alle onderdelen goed zouden worden voorbereid en op "De Grote Dag" vlekkeloos zouden verlopen, werden er voor de diverse onderdelen coördinatoren aangesteld. Zo kwam er een coördinator horeca, spellen, barbecue, geldstroom, EHBO, communicatie en veiligheid. Wat het laatste betreft zeker de moeite waard om hier even bij stil te staan. Het al dan niet doorgaan van het feest was afhankelijk van een optimaal veiligheidsplan. Uiteindelijk ontstond er een plan van vele pagina’s dik waarin alle zaken met betrekking tot veiligheid en logistiek waren opgenomen. Denk hierbij aan zaken als : Maximaal aantal toegestane feest -vierders op basis van de beschikbare ruimte, minimaal aantal toiletten op basis van aantal bezoekers, minimaal aantal EHBO ers op basis van het aantal bezoekers, slecht weer scenario, calamiteitenplan, beveiliging, verbindingen, "crowed management ," brandveiligheid, hekken en bordenplan etc. De rollen van Rein en Marco waren hierin fantastisch!Uiteindelijk gaven de gemeente, brandweer en politie hun fiat op het plan en werd de zo fel begeerde vergunning verstrekt. Niets kon het feest nu nog in de weg staan. Kaarten konden worden gedrukt, polsbandjes en muntjes besteld. En dan?.wat gaan we bestellen ? Wijn, bier, bekers, wie het weet mag het zeggen. Op basis van het aantal te verwachten bezoekers, onderverdeeld in kinderen, mannen en vrouwen, werd getracht om een zo goed mogelijke planning neer te zetten. Met leveranciers werden gesprekken gevoerd over (on) mogelijkheden en prijzen. Intussen werden er ook flyers en (drie soorten) entreebiljetten gedrukt, bandjes en muntjes geproduceerd en werden er personele planningen gemaakt voor het bemannen / bevrouwen van de spellen, kramen en verkoopstands.

    Toen brak de week van 2 juni aan. Een spannende week. De week waarin de leden en niet leden hun bestelde kaarten konden afhalen in de kantine van de vereniging. Vooraf hadden zich ca. 1200 personen aangemeld. Toen vrijdagavond de balans werd opgemaakt, waren helaas nog lang niet alle kaarten opgehaald en ca 200 stuks verkocht in de "vrije verkoop." Wat nu? Als laatste mogelijkheid werd er voor gekozen om iedereen die de kaarten nog niet had opgehaald te bellen en de gelegenheid te geven om deze op zaterdag tussen 14.00 uur en 16.00 uur alsnog af te halen. Avondje telefoneren dus met z’n drieën. Gelukkig gaven velen gehoor, maar desondanks bleven er mensen tot en met de feestdag op 21 juni bellen en om kaarten vragen. Het verhaal gaat zelfs dat de voorzitter en zijn echtgenote vrijdagnacht nauwelijks hebben geslapen omdat er constant mensen aan de deur stonden te bellen. 

    En toen, na twee weken van zeer intensief geregel, was het eindelijk vrijdag, 20 juni. De app van Piet Paulusma was inmiddels tientallen malen gedownload om in te kunnen schatten of het "slecht weer scenario" uit de kast moest worden getrokken of niet. Gelukkig waren de voorspellingen erg gunstig en begonnen een aantal vrijwilligers met de opbouw van "het evenement." De leveranciers brachten hun handel , Dirk en zijn mannen zorgden voor het verwijderen van een aantal obstakels en het leegmaken van het clubgebouw en langzaam maar zeker werden de contouren zichtbaar van wat een dag later als "evenemententerrein" een functie zou gaan krijgen. Halverwege de middag waren de voorbereidingen zover gereed, de spellen getest en vonden de laatste telefoontjes met de leveranciers plaats. We leken er klaar voor!
    Zaterdag, 21 juni, de grote dag! De feestcommissie had om 9 uur afgesproken. Op de club vond er een clinic plaats voor pupillen en het was dan ook al een drukte van belang. De taken werden verdeeld en we gingen aan de slag. Spelattributen oppompen, koelkasten vullen, fusten aansluiten, munten gereed zetten voor de verkoop en wat niet meer. Tegen twaalven werden we door Ina in de watten gelegd met een uitstekende lunch! En toen was het wachten op de dingen die komen gingen. Rond een uur of half twee pakten dreigende wolken zich samen boven het sportpark en hier en daar viel een druppeltje. Het publiek leek ook te wachten tot het zonnetje weer doorbrak, want toen dit tegen half drie het geval was, begon het pas echt druk te worden. Binnen een uur leek veld vier wel op een evenemententerrein van Pink Pop. Het was dat de muziek ontbrak, maar verder was het een en al gezelligheid. Terwijl de kinderen (en ook volwassenen) zich enorm vermaakten in de "buikschuifbaan," door de brandweer constant voorzien van een verse lading schuim, de klimtoren, hindernisbaan en alle andere spellen,zag je de ouders in groepjes bij elkaar zitten. Pratend, lachend en genietend van de festiviteiten en het zonnetje. Eventjes verderop, net over het bruggetje bij "het ballenhok" en de grasstrook achter de kantine, waren de tafels en stoelen inmiddels ook grotendeels bezet. Prettige bijkomstigheid voor de horeca was dat het zonnetje hier pal op stond. Gevolg was dan ook dat de glaasjes bier al snel plaats maakten voor kannen bier. Ook het plein aan de voorzijde was inmiddels goed vol en de kraampjes met popcorn, slush puppy en suikerspinnen werden massaal bezocht. Opvallend was ook dat steeds meer bezoekers zich omhulden met een prachtig shirt waarop stond aangegeven hoe Ouderkerk Stefan (de Vrij) op handen draagt. Tegen vijven ging de brigade van Arie Kok aan de slag. Binnen "no time" lagen de zes mega pannen vol met hamburgers, sate’s en worstjes. Om half zes werd het sein "eten" gegeven en konden de ca. 1200 eters massaal aanschuiven. Ook hier moet weer een compliment worden gemaakt. Het vlees en de salades waren uitstekend en de snelle bediening zorgde er voor dat niemand lang in de rij hoefde te staan. Bedankt Arie, het was meer dan prima!! Om zes uur even een "moment surpreme" toen de wethouder van Ouderkerk het woord vroeg en "De leukste voorzitter van Nederland" naar voren riep. Namens het gemeente bestuur bood hij een door de gemeente gesigneerd Spiritshirt aan en bedankte hij Spirit voor de fantastische manier van samenwerken. En??????????.net als wij allemaal, was het bestuur ook nog eens apentrots op de plaatselijke v.v. Prima moment toch?

    Ja en toen?.Eddie zou Eddie niet zijn als hij het clublied niet even ten gehore zou brengen. En terwijl hij alles op alles zette om er het mooiste weer van te maken klonk het uit honderden kelen : " ??..en Spirit 1 wordt kampioen. Misschien weer een mooi streven voor een feestje in 2015? Dat onze Belgische ijsvriend ook niet voor niets de grens was overgestoken werd na de barbecue ook snel duidelijk. In een lange rij stonden de liefhebbers te wachten op zo’n echte Belgische ijsco.compulatie-spirit-feest

    En toen werd het een uur of negen. Zij die geen herrie aan het hoofd konden verdragen, kleine kinderen en mensen met een niet al te sterk hart, maakten plaats voor de echte feestbeesten. Dit was ook het tijdstip waarop de feestgangers binnen kwamen die in de vrije verkoop hun kaart hadden gekocht voor het avondprogramma. Radio 538 begon te draaien, maar er was nauwelijks iemand die het al nodig vond om de kantine in te gaan. Een kleine streep door de (be)rekening van de activiteitencommissie. Er was berekend dat de bestelde vaten bier en het z.g. "kelderbier" ruim voldoende moesten wezen om de hele dag de dorstige kelen te kunnen laven, maar tot dan toe werd er uitsluitend buiten uit de vaten getapt en die raakten op! Snel werden er vaten bijgehaald, zodat niemand te kort kwam. Toen het langzaam donker begon te worden en de temperatuur navenant daalde, begaven steeds meer feestvierders zich richting de kantine. Gestaag vulde de ruimte zich met blije, dansende en springende mensen en liep de gevoelstemperatuur op naar tropische waarden. Als je met een bril op al even binnen wilde kijken, kwam je zeer bedrogen uit! Binnen no time waren de glazen veranderd in matglas. Inmiddels draaide de horecateams op volle kracht. De plaatselijke ondernemers draaiden "hun dienst" alsof ze nooit anders deden. Hoe bedoel je "dorpssfeer?" Geweldig dat ook zij zich spontaan hadden aangemeld om bij te springen! Toen de klok richting de zondag ging, waren er hier en daar al behoorlijk vreemde klanken te horen. Ook hadden sommigen meer ruimte nodig om zich te verplaatsen dan anders. Desondanks was de sfeer uitstekend en verliep alles zonder incidenten. Om 1 uur was het "einde oefening!" De tappen werden droog gezet, het grote licht ging aan Radio 538 stopte de show. Toen de volgende klus. Hoe krijg je een grote groep feestvierders, waarvan er een aantal niet echt aanspreekbaar zijn, van het terrein af? Eerst maar eens rondkijken waar iedereen zich bevind. In de dug outs, waar zich normaliter spelers en leiders begeven, waren taferelen zichtbaar die niet al te veel te maken hadden met het voetbalspelletje en de tribune was bemand met personen die zeker niet naar het veld keken. Uiteindelijk lukte het de beveiliging om, met veel geduld, iedereen naar de uitgangen te dirigeren. De rust keerde weer en de vrijwilligers, waarvan de meesten inmiddels aardig op hun tandvlees liepen, namen nog even een "afzakkertje." Op weg naar huis, zonder deugdelijke verlichting, kon ik nog net iemand ontwijken. Achteraf bleken het er twee te zijn! Ik verzocht ze vriendelijk het terrein te verlaten. Echte clubliefde zullen we maar denken. Wie van ons heeft dat niet? 

    Het was weer een super feestje.

    Dit kan alleen maar Spirit zijn!