• Spirit op drempel van periodetitel (door Gert Visser) .
    Spirit heeft door een 0-3 overwinning op Zwarte Pijl een goede kans op de derde periodetitel. De overwinning was zwaar bevochten, maar dik verdiend.
    Zwarte Pijl is op eigen bodem een moeilijk te bestrijden tegenstander. De ploeg is ervaren en voetbal technisch misschien wel een van de beste ploegen in de afdeling.
    Spirit begon de wedstrijd met veel energie en was in de duels sterk. Een beeld dat we de afgelopen weken van de ploeg gewend zijn. Als we dat vergelijken met de wisselvalligheid in het begin van de competitie kan je spreken van duidelijke stappen die de jonge selectie heeft gemaakt.
    De basis hiervan vormt de degelijke verdediging die niet voor niets de minst gepasseerde achterhoede van de afdeling is. Ook zaterdag was er voor keeper Bas Haasnoot weer een knappe ‘nul’ te noteren.
    De brede selectie zorgt er ook voor dat bepaalde posities moeiteloos worden ingevuld door verschillende spelers. Afgelopen weken vulde Anton de Koning de plaats van de geschorste Sander Kalkman moeiteloos in en pakte ook junior Tim de Vaal zijn eerste minuten in de hoofdmacht. Ook Sander Goudriaan maakte zaterdag met zijn invalbeurt zijn debuut.
    In de eerste helft was Spirit de bovenliggende partij en kwam het met wat geluk op voorsprong. Eric Jansen strafte een fout in de verdediging van de Rotterdammers zeer beheerst af. Ook Zwarte Pijl was niet ongevaarlijk, maar wist geen bres te slaan in de Spirit verdediging.
    Na rust was er weer genoeg strijd en was het zeker geen gelopen race. Een fout van de doelman stelde Raoul Haliwela in staat de 0-2 op het bord te zetten. Diezelfde Raoul zorgde met een knappe actie op links Timme van Hof in staat de 0-3 aan te tekenen.
    Kortom, een knappe overwinning waarmee de ploeg en de wederom veel meegereisde supporters tevreden huiswaarts konden gaan. Komende zaterdag kan de kers op de taart gezet worden als SC Zestienhoven op bezoek komt. En wie weet wat er dan nog in zit. In ieder geval kan gesproken worden van een duidelijke progressie waar de selectie en staf complimenten voor verdienen.

Vooraf gezien:
    De competitie resteert nog 2 spannende speelrondes. Niet alleen voor Spirit, dat strijdt om de 3e periode en de 2e plaats, maar ook voor 8 andere ploegen uit de 3e klasse C.
    Spirit staat op papier er het beste voor. Maar dat is alleen op het eerste gezicht. De verschillen met de volgers zijn minimaal. Spirit staat 1e in de periode, maar alleen op doelsaldo. Het verschil met Perkouw is slechts 3 doelpunten. In de competitie staat Spirit op de gewilde 2e plaats, wat mogelijk recht kan geven op de promotie play offs. Maar ook die 2e plaats is momenteel vergeven op doelsaldo. Het verschil met de nummer 3, VVOR, is slechts 4 doelpunten.
    Spirit zal zelf moeten winnen en ondertussen ook aan het doelsaldo moet denken. Dat geldt ook voor de concurrentie. Perkouw speelt uit bij Lekkerkerk en VVOR gaat op bezoek bij kampioen Kethel Spaland. Spirit gaat op bezoek bij Zwarte Pijl, de directe buren van VVOR. De thuisploeg zal dan naast hun eigen supporters ook ‘thuis’ gebleven supporters van VVOR op hun hand hebben.
    Spirit kan een moeilijk middagje in Rotterdam krijgen. Want de statistieken zijn ook in het voordeel van Zwarte Pijl. Dit seizoen zijn slechts 3 ploegen die minimaal een punt bij Zwarte Pijl mee naar huis hebben genomen. Perkouw speelde gelijk (1-1) en DVO’32 (1-2) en VVOR (0-4) wonnen op Sportpark De Venhoeve. De overige 9 wedstrijden werden gewonnen door Zwarte Pijl.
    Eerder dit seizoen won Zwarte Pijl in Ouderkerk met 1-2.
    De wedstrijd Zwarte Pijl tegen Spirit begint zaterdag om 14.30 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Fonseca.

• Volgende wedstrijden:
    Zaterdag 26 mei: Spirit - Zestienhoven (aanvang 14.30 uur)

Contact: spirit.mail.voor.eric@gmail.com